BRANDEWIJNKOM

Claes Muntinck

Groningen

Op de ovale, gewelfde voet met acht convexe lobben rust een gelijkvormige kom. De rand van de voet is vlak en eveneens gelobd, die van de cuppa verwijd en ovaal. Summier aangegeven florale motieven accentueren de lobben. De gegoten S-vormige oren zijn bekroond door een drakenkopje. Op de voorste lob is een alliantiewapen gegraveerd, omgeven door met een strik bijeengehouden geveerde takken en gedekt door een kroon met negen parels. De wapens zijn niet ingevuld: de oorspronkelijke figuren of letters zijn weggepolijst. Op de onderkant van de voetrand zijn de initialen ‘W.J.E.’ en ‘J.J.K.’ gestippeld, alsmede een onduidelijk jaartal (1844 of 1944?). De binnenzijde van de kom vertoont resten van vergulding. De gekroonde O is een dubbelslag of over een ander merk heen geslagen.

hoogte 12 cm (met oren), hoogte 8,8 cm (zonder oren), breedte 22 cm, diepte 11,8 cm

Deels verguld zilver

1 MEESTERTEKEN monogram CM in ovaal
2 STADSKEUR/JAARLETTER 4 boven H in schild

gekroonde O (1807; Oost-Friesland 1809-1810; belastingteken voor reeds bestaande, gekeurde edelmetalen voorwerpen, afgeslagen als gratis recense; is veelvuldig vervalst; O = Oud)

tweemaal: gekroond monogram ET (1812-1813; Franse tijd; belastingteken voor grote buitenlandse edelmetalen voorwerpen en voorwerpen van onbekende herkomst; het teken werd in 1812 als gratis recense afgeslagen; ET = Étranger)

tweemaal: ZII (sinds 1953; keur voor zilveren voorwerpen aangeboden in voltooide staat; tweede gehalte = 835/000)

Abraham L. den Blaauwen, Zilver op Sypesteyn. Een keuze uit het bezit van de Martens-Mulder-Stichting en de Van Sypesteyn-Stichting, z.p. / Nieuw-Loosdrecht 1996, nr 17;

Jean-Pierre van Rijen, Groninger keur. Zilver uit Stad en Ommelanden (cat. Nederlands Goud-, Zilver- en Klokkenmuseum, Schoonhoven; Groninger Museum), Schoonhoven/Groningen 1997, p. 256 (jaarletter), p. 267, kol. 4, nrs 25, 193 (meesterteken);

Jean-Pierre van Rijen, Martens-Mulder Collectie. Zilver uit de 17de en 18de eeuw, z.p. 2018, p. 113-114; afb. p. 116, cat.nr 24