THEEKISTJE

Johannes Adrianus van Geffen

Amsterdam

De drie theebusjes zijn rechthoekig, met uítstekende onder- en bovenranden. Twee ervan hebben een losse maatdop; het in het midden van het theekistje te plaatsen derde busje heeft een aan de korte zijde scharnierend deksel met knop. De deksels hebben alle een afgeschuinde rand. Het kistje met gewelfde zijden volgt het doorsnee rococotype, zoals een exemplaar in de MMS-collectie demonstreert (het miniatuurtje staat op het deksel). Heel precies zijn de twee scharnieren en de draaibare greep op het deksel uitgewerkt.[1] Van de drie theebussen waren er bij de exemplaren op ware grootte twee voor verschillende theesoorten, bijvoorbeeld groene en zwarte thee, terwijl de derde gebruikt werd om te mengen.

[1] Herkomst miniatuurtheekistje: Collectie Robert May, Amsterdam.

hoogte 3,3 cm (met hengsel), breedte 3,7 cm, diepte 2,3 cm

1 MEESTERTEKEN jachthoorn in gekroond hart
2 STADSKEUR/JAARLETTER wapen Amsterdam/Y

gekroonde O (1807; Oost-Friesland 1809-1810; belastingteken voor reeds bestaande, gekeurde edelmetalen voorwerpen, afgeslagen als gratis recense; is veelvuldig vervalst; O = Oud)

I cursief (1906-1953; belastingteken voor nieuwe Nederlandse edelmetalen voorwerpen; is abusievelijk ook wel afgeslagen op oud buitenlands werk; na 1927 werd het tevens afgeslagen op oud Nederlands werk; I = Inlands)

ZII (sinds 1953; keur voor zilveren voorwerpen aangeboden in voltooide staat; tweede gehalte = 835/000)

K.A. Citroen, Amsterdamse zilversmeden en hun merken, Amsterdam 1975, nr 1218 (bio, afwijkend meesterteken);

Abraham L. den Blaauwen, Zilver op Sypesteyn. Een keuze uit het bezit van de Martens-Mulder-Stichting en de Van Sypesteyn-Stichting, z.p. / Nieuw-Loosdrecht 1996, nr 48;

Emiel Aardewerk, Esther Aardewerk, Tall and small. Antique Dutch silver miniatures, Den Haag 2012, p. 162;

Jean-Pierre van Rijen, Martens-Mulder Collectie. Zilver uit de 17de en 18de eeuw, z.p. 2018, p. 177; afb. p. 181, cat.nr 70