STROOIBUS

Alger Mensma

Amsterdam

De ronde, balustervormige strooibus heeft een losse dop. De voet is versierd met een gedreven bladmotief. Stilistisch vormt de geappliqueerde decoratie aan de boven- en onderrand van het lichaam een contrast. Bovenaan zijn alternerend laatbarokke elementen (lambrequins met culots, kwastjes) aangebracht, onderaan alternerend asymmetrische bladmotieven die naar de rococo verwijzen. De dop, bekroond door een tuinvaasvormige knop, heeft een geprofileerde sluitrand. Opmerkelijk is de dubbele uitvoering van de dop. Direct over een ‘binnendop’ met rijen grof geboorde gaatjes is de eigenlijke dop aangebracht, die een opengewerkt, symmetrisch patroon toont. Op de buik van de bus is een helmteken gegraveerd, bestaande uit een stedenkroon met vleugels, waartussen een kruis binnen een cirkel.

hoogte 15,4 cm, ø 6,1 cm

187,6 gr (alleen dop 74,6 gr)

1 MEESTERTEKEN man met knots, in schild met afgeronde hoeken
2 STADSKEUR wapen Amsterdam
3 GEHALTETEKEN gewestelijk wapen Holland
4 JAARLETTER: A

ZI (sinds 1953; keur voor zilveren voorwerpen aangeboden in voltooide staat; eerste gehalte = 925/000)

Elias Voet, R. Visscher, Merken van Friesche goud- en zilversmeden; voorafgegaan door de Leeuwarder goud- en zilversmeden uit de XVIe, XVIIe en XVIIIe eeuw, Den Haag 1932, nr 37;

K.A. Citroen, Amsterdamse zilversmeden en hun merken, Amsterdam 1975, p. 187 (bio), nr 965 (meesterteken);

Abraham L. den Blaauwen, Zilver op Sypesteyn. Een keuze uit het bezit van de Martens-Mulder-Stichting en de Van Sypesteyn-Stichting, z.p. / Nieuw-Loosdrecht 1996, nr 34;

Dirk Jan Biemond, ‘Biografieën’, in: Jan Rudolph de Lorm, Amsterdams goud en zilver (cat. Rijksmuseum, Amsterdam; Catalogi van de verzameling kunstnijverheid van het Rijksmuseum te Amsterdam, dl. 3), Amsterdam/Zwolle 1999, p. 519;

Jean-Pierre van Rijen, Martens-Mulder Collectie. Zilver uit de 17de en 18de eeuw, z.p. 2018, p. 229; afb. p. 226, cat.nr 44