TABAKSKOMFOOR

François Verschuyl

Haarlem

Het zeshoekige komfoor rust op drie gegoten pootjes, met op de aanzet een blad en een voluutvormig einde. Van de geprofileerde onderrand hangen gegoten lambrequins af, versierd met culots en een kwastje. De gewelfde, wijd uitlopende wanden zijn alternerend gedecoreerd met twee opengewerkte, symmetrische patronen, onder meer opgebouwd uit voluten, culots en ovale velden van traliewerk. De zeshoekige, gegoten bovenrand, geschulpt en geappliqueerd, bestaat uit profielen die worden onder­broken door ornamenten, bestaande uit een culot, schelp- en bladmotief. De losse binnenbak, een zeshoekige bodem met een rond, gewelfd middenvlak, is nieuw. Op de bovenrand van het komfoor zijn de cursieve letters ‘JVR’ gegraveerd.

hoogte 7 cm, ø 15,2 cm

214,6 gr (bodem 52,3 gr, geheel 266,9 gr)

1 MEESTERTEKEN lelie
2 STADSKEUR wapen Haarlem
3 GEHALTETEKEN gewestelijk wapen Holland
4 JAARLETTER Z

Q (lossingsteken Gouda 1795)

gekroonde O (1807; Oost-Friesland 1809-1810; belastingteken voor reeds bestaande, gekeurde edelmetalen voorwerpen, afgeslagen als gratis recense; is veelvuldig vervalst; O = Oud)

E.J. Zetteler, Haarlems zilver (cat. Frans Halsmuseum, Haarlem), Haarlem 1975, p. 67 (meesterteken, bio);

K.A. Citroen, Haarlemse zilversmeden en hun merken, Haarlem 1988, nr 140 (meesterteken);

Abraham L. den Blaauwen, Zilver op Sypesteyn. Een keuze uit het bezit van de Martens-Mulder-Stichting en de Van Sypesteyn-Stichting, z.p. / Nieuw-Loosdrecht 1996, nr 33;

Jean-Pierre van Rijen, Martens-Mulder Collectie. Zilver uit de 17de en 18de eeuw, z.p. 2018, p. 137; afb. p. 138, cat.nr 43