TWEE MISAMPULLEN

Joannes Boogaert

Amsterdam

Gedreven bladmotieven komen teug op de ronde voet, op het balustervormige lichaam, de hals en het S-vormige oor van de ampullen. De stam van de voet wordt bovenaan onderbroken door een gewelfde, gelobde manchet. Fraai is de compositie op de buik met aan weerszijden fruitfestoenen, opgehangen aan linten. Tussen deze festoenen is aan één kant een acanthusblad aangebracht, en aan de andere kant – bij wijze van pendant – de vleugelpartij van een engel. Hiermee correspondeert de bladversiering op de hals. Het kopje van de engel is plastisch uitgewerkt, net zoals een kopje bovenop het oor. De snavelvormige sneb wordt afgesloten met een glooiend deksel dat een eenkakig scharnier heeft. Op de deksels staan opengewerkte schildjes met de letters A respectievelijk V, afkortingen voor Aqua (water) en Vinum (wijn). Opmerkelijk is de opbouw van de ampullen die uit drie losse onderdelen bestaat: de voet is afschroefbaar, maar ook het bovenste deel met oor, tuit en deksel is afneembaar. De onderrand ervan klemt over een rand bovenop het balustervormige lichaam. De wijnampul is aan de binnenzijde niet verguld. Onderop de voet zijn de cijfers ‘7225’ en ‘7200’ gekrast. De ampullen variëren op een ook elders in Europa in gebruik barok schema, met blad- en fruitmotieven en de gevleugelde, deels plastisch uitgewerkte engelenkopjes als kenmerken. Ongeveer dertig jaar oudere ampullen uit Brussel zijn een (willekeurig) voorbeeld van dat stramien (Johannes II van Nyversele, 1635-1638, Museum Kasteel van Laarne, België).[1]

[1] Jan van Damme, m.m.v. Ignace van Driessche, Inventaris van de zilvercollectie in het Kasteel van Laarne, Gent 2009, nr 43 (1635-1638; Museum Kasteel van Laarne, Laarne, België, inv.nr 1060).

A hoogte 18,9 cm, breedte 9 cm, ø buik 6,9 en 7,3 cm
B hoogte 19,1 cm, breedte 9,6 cm, ø buik 6,9 en 7,3 cm

A 206,9 gr
B 196,6 gr

1. MEESTERTEKEN vier gegolfde dwarsbalken
2. STADSKEUR wapen Amsterdam
3. GEHALTETEKEN gewestelijk wapen Holland
4. JAARLETTER d in cirkel

BR1586 (A-B)

Abraham L. den Blaauwen, Zilver op Sypesteyn. Een keuze uit het bezit van de Martens-Mulder-Stichting en de Van Sypesteyn-Stichting, z.p. / Nieuw-Loosdrecht 1996, nr 16;

Jean-Pierre van Rijen, Martens-Mulder Collectie. Zilver uit de 17de en 18de eeuw, z.p. 2018, p. 268, 271; afb. p. 262-263, 270, cat.nr 20