STROOIBUS

ca 1730-1740

onbekende zilversmid

De strooier is bij uitstek een vertegenwoordiger van de Lodewijk XIV-stijl. De ronde, balustervormige strooibus met profielrand op de buik heeft een ronde voet en een losse dop. Op de profielrand zijn drie gegoten ornamenten aangebracht, bestaande uit een schelp- en bladmotief. Eveneens geappliqueerd zijn de lambrequins met culots langs de bovenrand. De onderrand van de dop verwijdt zich en is vervolgens klokvormig. De dop toont alternerend twee opengewerkte, symmetrische patronen, opgebouwd uit onder meer bladeren, cirkels en voluten, die een bloemrozet en een schelpmotief vormen. Boven op de dop volgen een bladornament en een geprofileerde bekroning.

hoogte 17,4 cm, ø voet 6,2 cm, ø buik 7 cm

189,4 gr

1 MEESTERTEKEN huismerk
2 STADSKEUR wapen Amsterdam (?)
3 GEHALTETEKEN gewestelijk wapen Holland

tweemaal: I cursief (1906-1953; belastingteken voor nieuwe Nederlandse edelmetalen voorwerpen; is abusievelijk ook wel afgeslagen op oud buitenlands werk; na 1927 werd het tevens afgeslagen op oud Nederlands werk; I = Inlands)

ZII (sinds 1953; keur voor zilveren voorwerpen aangeboden in voltooide staat; tweede gehalte = 835/000)

K.A. Citroen, Amsterdamse zilversmeden en hun merken, Amsterdam 1975, nr 1210 (meesterteken);

Abraham L. den Blaauwen, Zilver op Sypesteyn. Een keuze uit het bezit van de Martens-Mulder-Stichting en de Van Sypesteyn-Stichting, z.p. / Nieuw-Loosdrecht 1996, nr 37;

Jean-Pierre van Rijen, Martens-Mulder Collectie. Zilver uit de 17de en 18de eeuw, z.p. 2018, p. 225, 229; afb. p. 227, cat.nr 40