MAND

Svante Stridbeck

Amsterdam

Op de lange en korte zijden van de ovale mand zijn in totaal vier bloemmotieven opengewerkt, terwijl ajour uitgewerkte banden langs de bovenzijde door bloem­rozetjes aaneengeschakelde ovalen en aan de onderzijde cirkels tonen. De wanden tonen gegraveerd raster- ofwel servetwerk. Verrassend zijn de subtiele, elegante details. Zo wordt de wand aan de boven- en onderzijde begrensd door een gecombineerde parel- en profielenrand die zich – bovenaan – splitst en zo de oren vormt. Waar de parelranden halverwege de lange en korte zijden heel geraffineerd smal toelopen, eindigen de profielranden eronder in voluten. Heel inventief fungeren deze voluten op de onderrand als pootjes. Op de korte zijden zijn pootjes aangebracht bestaande uit een vierkant met een bloemrozet.

hoogte 11 cm, breedte 30,6 cm, diepte 21,3 cm

1000,1 gr

1 MEESTERTEKEN S·S
2 STADSKEUR wapen Amsterdam
3 GEHALTETEKEN gewestelijk wapen Holland
4 JAARLETTER W

gekroonde O (Oost-Friesland 1809-1810); belastingteken voor reeds bestaande, gekeurde edelmetalen voorwerpen, afgeslagen als gratis recense; is veelvuldig vervalst (O = Oud)

K.A. Citroen, Amsterdamse zilversmeden en hun merken, Amsterdam 1975, nr 834 (meesterteken);

Th.M. Duyvené De Wit-Klinkhamer, M.H. Gans, De geschiedenis van het Nederlandse zilver, Amsterdam 1965, pl. 128;

J.W. Frederiks, Dutch Silver. III: Wrought plate of the central, northern and southern provinces from the Renaissance until the end of the eighteenth century, The Hague 1960, nr 331, pl. 139;

Abraham L. den Blaauwen, Zilver op Sypesteyn. Een keuze uit het bezit van de Martens-Mulder-Stichting en de Van Sypesteyn-Stichting, z.p. / Nieuw-Loosdrecht 1996, nr 47;

Dirk Jan Biemond, ‘Biografieën’, in: Jan Rudolph de Lorm, Amsterdams goud en zilver (cat. Rijksmuseum, Amsterdam; Catalogi van de verzameling kunstnijverheid van het Rijksmuseum te Amsterdam, dl. 3), Amsterdam/Zwolle 1999, p. 534-535;

Jean-Pierre van Rijen, Martens-Mulder Collectie. Zilver uit de 17de en 18de eeuw, z.p. 2018, p. 219; afb. p. 202-203, 220-221, cat.nr 69