THEEPOT

Gerrit Willem Angermond

Amsterdam

Het gladde, balustervormige potje heeft een gebogen schenktuit, waarvan de aanzet gelobd en achtzijdig is en het bovenste deel rond. Het zwarte, ebbenhouten oor in de vorm van een vraagteken is voorzien van een duimlip. Het is met klinknagels bevestigd aan verticaal gemonteerde manchetten. Sluitrand en rand van het gewelfde, losse deksel zijn voorzien van een profiel. De afschroefbare, balustervormige dekselknop is gedraaid van ebbenhout en bovenaan afgewerkt met een zilveren knopje. Het deksel heeft een stoomgaatje; zeven doorboringen in rozetvorm in de wand tussen pot en tuit houden theeblaadjes tegen.

hoogte 12,5 cm, breedte 17,1 cm, ø 10,5 cm

Zilver, hout

1 MEESTERTEKEN mond
2 STADSKEUR wapen Amsterdam
3 GEHALTETEKEN gewestelijk wapen Holland
4 JAARLETTER H

K.A. Citroen, Amsterdamse zilversmeden en hun merken, Amsterdam 1975, nr 985 (bio; meesterteken);

Abraham L. den Blaauwen, Zilver op Sypesteyn. Een keuze uit het bezit van de Martens-Mulder-Stichting en de Van Sypesteyn-Stichting, z.p. / Nieuw-Loosdrecht 1996, nr 49;

Dirk Jan Biemond, ‘Biografieën’, in: Jan Rudolph de Lorm, Amsterdams goud en zilver (cat. Rijksmuseum, Amsterdam; Catalogi van de verzameling kunstnijverheid van het Rijksmuseum te Amsterdam, dl. 3), Amsterdam/Zwolle 1999, p. 487;

Rebecca E. Roskam, Dirk Jan Biemond, ‘Biografieën’, in: Hubert Vreeken, Annemarie den Dekker, Goud en zilver met Amsterdamse keuren (cat. Amsterdams Historisch Museum, Amsterdam), Amsterdam / Zwolle 2003, p. 416;

Jean-Pierre van Rijen, Martens-Mulder Collectie. Zilver uit de 17de en 18de eeuw, z.p. 2018, p. 172; afb. p. 166, cat.nr 73