THEEBUS

Johannes Ennema

Franeker

Alle zijden van de theebus zijn versierd met geheel symmetrisch uitgevoerd drijfwerk. Deze overladen decoratie, wel betiteld als horror vacui, typeert veel Fries zilverwerk uit de eerste helft van de 18de eeuw. Op de voor- en achterwand ontspringen op een geruwde grond twee bloem- en bladranken aan een centraal geplaatst bloemrozet. Zowel een groot rechthoekig veld in het midden als drie kleine ovalen bleven geheel onversierd. Ook op de zijwanden worden dergelijke glanzende vlakken, ditmaal een rechthoek vergezeld door vijf kleine ovalen, omrankt door stengels met bloemen en bladeren. Acanthusblad siert de schuine vlakken van de bovenzijde, die zijn omrand door schuin geplaatste knorren. De boven- en onderrand alsmede alle glanzende vlakken zijn afgewerkt met een plastisch uitgevoerde golflijn. De dop is versierd met een gestileerd, gedreven rozet; de bodemplaat bestaat uit een schuifdeksel.

hoogte 13,1 cm; breedte 9 cm, diepte 5,6 cm

1 MEESTERTEKEN IE in rechthoek
2 STADSKEUR wapen Franeker
3 GEHALTETEKEN gewestelijk wapen Friesland
4 JAARLETTER gekroonde Q

I cursief (1906-1953; belastingteken voor nieuwe Nederlandse edelmetalen voorwerpen; is abusievelijk ook wel afgeslagen op oud buitenlands werk; na 1927 werd het tevens afgeslagen op oud Nederlands werk; I = Inlands)

ZI (sinds 1953; keur voor zilveren voorwerpen aangeboden in voltooide staat; eerste gehalte = 925/000)

Elias Voet, R. Visscher, Merken van Friesche goud- en zilversmeden; voorafgegaan door de Leeuwarder goud- en zilversmeden uit de XVIe, XVIIe en XVIIIe eeuw, Den Haag 1932, nr 196 (meesterteken);

Abraham L. den Blaauwen, Zilver op Sypesteyn. Een keuze uit het bezit van de Martens-Mulder-Stichting en de Van Sypesteyn-Stichting, z.p. / Nieuw-Loosdrecht 1996, nr 32;

Jean-Pierre van Rijen, Martens-Mulder Collectie. Zilver uit de 17de en 18de eeuw, z.p. 2018, p. 178; afb. p. 174-175, cat.nr 41