DOOS

eerste kwart 18de eeuw
Noordelijke Nederlanden (?)

De bodem en het scharnierende deksel van de ovale doos zijn vervaardigd van vlak respectievelijk licht gewelfd schildpad; de wand is van glad zilver, aan boven- en onderrand voorzien van profielen. Het deksel is bevestigd met een tweekakig scharnier dat buiten de doos uitsteekt. Op de tegenoverliggende zijde is op de dekselrand een gecontourneerd duimstuk bevestigd, dat het openen van de doos vergemakkelijkt. In het deksel is in zilver een door bloem- en bladerranken omgeven, gekroond spiegelmonogram (MD of DM?) ingelegd. Dit zilveren, strikt symmetrisch ornament is met graveerwerk verlevendigd. Twee eekhoorns en drie koppels vogels, alle gespiegeld, verschuilen zich in het gebladerte, dat onderaan ontspringt aan twee met de staarten bijeengebonden vissen. In het geperst schildpad van het deksel zijn verscheidene breuklijntjes te ontwaren. Het doosje is vermoedelijk gebruikt voor tabak.

hoogte 4 cm, breedte 15 cm, diepte 12,5 cm

Zilver, schildpad

246,4 gram

geen

Abraham L. den Blaauwen, Zilver op Sypesteyn. Een keuze uit het bezit van de Martens-Mulder-Stichting en de Van Sypesteyn-Stichting, z.p. / Nieuw-Loosdrecht 1996, nr 29;

Jean-Pierre van Rijen, Martens-Mulder Collectie. Zilver uit de 17de en 18de eeuw, z.p. 2018, p. 148, 150; afb. p. 149, cat.nr 31